نکات ایمنی در رابطه با کمپرسورها
کمپرسور اسکرو هوا
نکات ایمنی که باید قبل از استارت کمپرسورها رعایت شود:
1. سالم بودن شیلنگ و لولهها و هم چنین عدم وجود روغن در کف کمپرسور
2. کنترل کردن مقدار روغن دستگاه را توسط چشمی نصب شده بر روی مخزن روغن
3. باز بودن شیر خروجی کمپرسور
4. کنترل جهت چرخش الکتروموتور (حداکثر زمان چرخش الکتروموتور در جهت خلاف 2 ثانیه میباشد و از این حد خسارت سنگینی را به دستگاه وارد مینماید).
5. بعد از حصول اطمینان از دستگاه دربهای کمپرسور را بسته و استارت نمایید.
6. برای استارت مجدد دستگاه پس از خاموش شدن باید صبر کرد تا هوای رسیور از طریق آنلودر کامل تخلیه شود. (حداقل 3 دقیقه)
7. درجه دمای کمپرسور باید به صورت روزانه چک شود. حداکثر دما در تابستان نباید از 90 درجه سانتی گراد کند. بهترین دمای کاری بین 75 تا 85 درجه سانتی گراد میباشد.
نکات ایمنی در هنگام کار با کمپرسورها:
1. هواکش کمپرسور میبایست هفتهای 3 الی 4 باز تمیز گردد. (برای تمیز کردن فقط از هوای فشرده استفاده نمایید.)
2. فشار کاری کمپرسور باید روی bar 5/7 تنظیم گردد.
3. برای باز کردن هواکش باید کمپرسور خاموش باشد در غیر اینصورت اجسام خارجی وارد واحد هواساز شده و باعث خرابی میشود.
4. انتقال هوا باید طوری باشد که دمای کمپرسور خانه در محدوده 4 تا 40 درجه سانتیگراد ننماید در غیر اینصورت استفاده از یک فن مکنده در فصل زمستان و از یک کولر گازی یا فن کوئل اامی است.
5. تعویض قطعات مصرفی کمپرسور توسط افراد متخصص شرکت فروشنده انجام شود.
6. جهت رعایت بیشتر اصول ایمنی استفاده از لباسهای گشاد و آستین آزاد به هنگام کار با این دستگاه توصیه نمیشود.
7. زمانی که دستگاه روشن میباشد از برداشتن درپوشها و یا شل کردن اتصالات خودداری نمایید.
8. فقط در مواقع اضطراری باید از شستی Emg (امرجنسی) برای خاموش کردن دستگاه استفاده نمود.
9. از هر نوع جوشکاری نزدیک سیستم روغن بپرهیزید.
10. تمام اجزای کمپرسور باید دقیقا مطابق با دستورالعملهای سازنده دستگاه سرویس ونگهداری شود.
11. بازرسیهای دورهای فعا لیتهای سرویس و نگهداری و تعمیراتی که توسط سازنده برای کمپرسور تعیین شده است باید بسیار منظم پیگیری وانجام شوند چرا که دستور العملها وفواصلی که برای فعالیتها توسط سازنده توصیه میشود با هدف محافظت از دستگاه ونیز حداکثر نمودن راندمان وکارایی سیستم میباشد توصیه بهتر آن است که حتی فعالیتهای سرویس و نگهداری کمپرسورها را در فواصل کوتاه تری در نظر بگیرید
اطلاعات کلی پیش از انجام تعمیرات کمپرسور:
1- قبل از شروع به تعمیرات یا انجام هر عملیاتی بر روی کمپرسور هوا کاتالوگ کمپرسور را با دقت مطالعه کنید.
2- یک نسخه از کاتالوگ تعمیرات و راهنمای دستگاه باید در محل کمپرسور وجود داشته باشد. 3- همه افرادی که با کمپرسور کار میکنند حتما دوره دیده و آشنا با کمپرسور باشند و دخالت افراد غیر متخصص در مورد تعمیرات و کار با کمپرسور ممنوع است.
4- هوای فشرده و جریان الکتریکی خطرناک میباشند. قبل از هر گونه عملیات بر روی کمپرسور مطمئن شوید که کمپرسور خالی از فشار هوا و جدا از منبع الکتریکی میباشد.
5- همه پرسنلی که نزدیک به کمپرسور کار میکنند باید به وسائل حفاظتی برای گوش و همچنین کلیه وسایل ایمنی که شامل قوانین ایمنی میباشند مجهز باشند.
6- قبل از روشن کردن کمپرسور مطمئن شوید که همه دربها و کاورهای کمپرسور محکم در جای خود قرار گرفته اند.
7- توجه کنید که ساختار ماشین به صورتی است که برای مکانهای با احتمال خطر گازهای اشتعال پذیر مناسب نمیباشد.
8- استفاده از کاسههای پلاستیکی بدون گارد فی در فیلترها میتواند خطرناک باشد. در سیستمهای هوای فشرده باید از فیلترهای فی استفاده شود.
نکات ایمنی پیرامون هوای فشرده:
1- هوای فشرده اگر به طور غیر صحیح استفاده شود میتواند خطرناک باشد. قبل از انجام هر کاری برروی سیستم مطمئن شوید که همه فشار از سیستم خارج شده و دستگاه به طور اتفاقی استارت نمیشود. 2- مطمئن شوید که دستگاه در فشار مشخص شده کار میکند و همه پرسنل وابسته باید مقدار معین فشار را بدانند.
3- همه تجهیزات هوای فشرده متصل به دستگاه باید در فشار مشخص بصورت ایمن کار کنند یا حداقل در فشار مشخص ماشین به طور ایمن کارکنند.
4- اگر بیش از یک کمپرسور به یک خروجی مشترک وصل شده اند، کلیه شیرها باید با متدهای کاری به طور دقیق کنترل شوند به طوری که یک ماشین باعث شارژ یا افزایش فشار ماشین دیگر شود. 5- هوای فشرده نباید مستقیما برای تغذیههای تنفسی ـ آپاراتی یا ماسک استفاده شود.
6- هوای فشرده خارج شده از دستگاه شامل ذرات بسیار ریز روغن دستگاهها میباشد. بنابراین توجه کنید دستگاههایی که از این هوا استفاده میکنند متناسب با این شرایط باشند.
7- اگر هوای فشرده در یک محیط محدود تخلیه میشوند باید تهویههای مناسبی برای این محل در نظر گرفته شود.
8- وقتی از هوای فشرده استفاده میکنید حتما پرسنل از تجهیزات ایمنی استفاده کنند.
9- همه تجهیزات تحت فشار به ویژه لولههای قابل انعطاف و کوپلینگ آنها باید مرتبا مورد بازرسی قرار گیرند و قسمتهای آسیب دیده باید طبق کاتالوگ دستگاهها تعویض شوند.
10- از تماس بدنی با هوای فشرده پرهیز کنید.
11- همه موارد ایمنی در مورد تانک جدا کننده باید به صورت دورهای چک شوند تا از عملکرد صحیح آنان اطمینان حاصل شود.
نکات ایمنی پیرامون مواد مصرفی:
کلیه مواد زیر که در عملکرد کمپرسور مورد استفاده قرار میگیرند میتوانند خطرناک باشند.
گریسهای نگهدارنده
ضد زنگها
خنک کنندههای کمپرسور
نکات ایمنی بهداشتی مهم:
1- از تماس بدنی یا استنشاق گازها خود داری کنید.
2- اگر روغن دستگاه با چشم برخورد کرد، چشم را حداقل برای 5 دقیقه شستشو کنید.
3- اگر روغن با بدن برخورد داشت فورا آن را بشویید.
4- اگر مقدار زیادی از روغن دستگاه را به طور اتفاقی خوردید فورا به پزشک مراجعه کنید.
5- اگر مقدار زیادی از روغن دستگاه را تنفس کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.
6- هرگز شخصی را که درحال بی هوشی یا تشنج میباشد مجبور به خوردن مایعات یا استفراغ نکنید.
1-نکات ایمنی مربوط به حمل و نقل:
هنگام حمل و نقل دستگاهها از محکم بودن هوک و قسمتهای تحت فشار مطمئن شوید. 2- نکات ایمنی مربوط به برق:
الف: همه قسمتهای بدن و ابزار آلات دستی خود را از قسمتهای رسانای برق بدون پوشش دستگاه دور نگه دارید. هنگام کار با قسمتهای برقی دستگاه پاهای خود را خشک نگه دارید. روی قسمتهای عایق بایستید و از برخورد قسمتهای دیگر کمپرسور با بخشهای برقی بدون عایق خودداری کنید.
ب: وقتی که کمپرسور بدون متصدی است همه دربهای ورودی اتاق کمپرسور و دربهای خود دستگاه را ببندید.
ج: از دستگاههای آتش نشانی مناسب برای آتش سوزیهای ناشی از برق استفاده کنید. د: فقط در محیطهای خشک –تمیز و روشن اقدام به تعمیرات کنید.
ه: دستگاه را فقط به منابعی که هماهنگ با دستگاه و ظرفیت آن میباشند متصل کنید.
3-نکات ایمنی مربوط به دفع رطوبت:
رطوبت دستگاه نباید در ظرفهای آب تمیز تخلیه شود. در بعضی از ناحیهها لازم است که دستگاه مستقیما به فاضلاب اصلی متصل شود.
4-نکات ایمنی مربوط به تخلیه ماده خنک کننده:
ماده را با یک وسیله جذب کننده (مانند اسفنج) جذب کنید و سپس در یک ظرف پلاستیکی برای دفع بریزید. سپس ماده را به وسیله سوزاندن یا به وسیله راههای قانونی دفع زبالههای سمیکاملا از بین ببرید.
پرسشهای رایج در زمینه تعمیر و نگهداری کمپرسور اسکرو
سوال: کمپرسور اسکرو روشن نمیشود!
پاسخ: در صورتی که شما دکمه استارت را فشار میدهید ولی هیچ اتفاقی رخ نمیدهد به احتمال زیاد یا یک مشکل برقی وجود دارد یا کنترل فاز کمپرسور اسکرو مسیر برق را قطع نموده است. در صورت وقوع چنین اتفاقی موارد زیر را چک کنید:
چک نمایید آیا تابلو تقسیم کارخانه برق دارد. خطا و یا هشداری را که روی صفحه plc وجود دارد را بخوانید و به شرکت سازنده اطلاع دهید.
· چک کنید آیا دکمه emergency بیرون است.
· اگر کمپرسور اسکرو در مرحله راه اندازی میباشد و تا به حال در کارخانه شما استارت نشده است، به احتمال زیاد با تعویض دو فاز با یکدیگر این مساله رفع میشود.
· نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، دمای روغن داخل کمپرسور اسکرو است، حتما دمای کمپرسور باید حداقل ۲۰ درجه باشد. زمانی که دما پایین باشد روغن سفت میشود به همین دلیل کمپرسور فرمان استارت نمیدهد. تا از وقوع خرابیهای احتمالی جلوگیری کند.
سوال: کمپرسور اسکرو در دمای بسیار بالایی ناگهان خاموش میشود!
پاسخ: این اتفاق ممکن است بنا بر یکی از دلایل زیر رخ داده باشد:
· دما هوای محیط بسیار بالا رفته باشد و یا تهویه و چرخش هوای خنک درون کابین کمپرسور اسکرو به خوبی صورت نپذیرد.
· سطح روغن بسیار پایین آمده باشد.
· ممکن است جهت چرخش فن خنک کننده کمپرسور اشتباه باشد.
· از روغن نادرست برای کمپرسور اسکرو استفاده شده باشد.
· رادیاتور خنک کننده روغن کثیف شده باشد. از تمیز بودن و عدم گرفتگی رادیاتور کمپرسور مطمئن شود.
· شیر ترموستاتیک کمپرسور به درستی کار نمیکند.
· مسیر گردش روغن در کمپرسور به علت کثیفی مسدود شده است.
سوال: کمپرسور روشن است و واحد هواساز گردش دارد ولی فشاریایجاد نمیشود!
پاسخ: این مساله مرتبط میشود به شیر کنترل کننده ورود و قطع هوا به واحد هواساز(Airend) کمپرسور اسکرو. باز و بسته شدن این شیر وابسته به مصرف و فشار هوا میباشد. کنترل این شیر برای باز و بسته شدن به وسیله یک شیر برقی سلنوئیدی صورت میپذیرد. در این صورت موارد زیر را چک نمایید:
· چک کنید جریان برق به شیر سلنوئیدی وارد شود.
· سیم پیچی شیر برقی را چک کنید.
شیر کنترل کننده ورودی هوا کمپرسور اسکرو
سوال: حجم هوا یا فشار کافی نیست!
پاسخ: ابتدا دستگاه مصرفی را چک نمایید تا مطمئن شوید آیا مصرف دستگاههای شما بیش از توان کمپرسور نباشد. همچنین مسیر لوله کشی هوای کمپرسور را چک کنید که نشتی وجود نداشته باشد. در صورتی که مطمئن شدید این اتفاق به دلیل موارد فوق نمیباشد، نکات زیر را بررسی نمایید:
· شیر کنترل ورودی را چک کنید تا مطمئن شوید به صورت کامل باز میشود.
· مطمئن شوید که فیلتر هوا تمیز و نو میباشد.
· اختلاف فشار را از روی جدا کننده روغن کمپرسور چک کنید. در صورت نیاز سپراتور باید تعویض شود.
سوال: هوا از سوپاپ اطمینان کمپرسور خارج میشود! ( فشار بسیار بالا)
پاسخ: این حالت زمانی رخ میدهد که کمپرسور وارد حالت بی بار نشود. در این صورت چک کنید که کلید اتوماتیک و تنظیمات فشار در سیستم plc به درستی انجام شده است. همچنین از عملکرد صحیح شیر کنترل کننده ورود هوا به داخل هواساز کمپرسور مطمئن شوید.
سوال: در هوای فشرده روغن مشاهده میشود!
پاسخ: وجود روغن در هوا میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
· سپراتور روغن قدیمی شده باشد یا از روغن اشباع شده است.
· حجم روغن بسیار زیاد باشد.
· دمای کاری کمپرسور بسیار بالا باشد
· از روغن نامناسب استفاده شده باشد
· شیر حداقل فشار کار نمیکند
سوال: رله اضافه بار کمپرسور عمل میکند و کمپرسور خاموش میشود!
پاسخ: جریان برق را با آمپرمتر چک کنید، اگر موتور جریان زیاد را میکشید:
· ابتدا کمپرسور اسکرو را خاموش کنید ( برق را قطع کنید) سعی کنید فولی هواساز را با دست بچرخانید، چک کنید که آیا هواساز به راحتی و بدون صدا میچرخد.
· عایق بندی سیم پیچ الکتروموتور را چک کنید.
· در حالی که کمپرسور در حال کار است، ولتاژ را چک کنید. اگر در هنگام استارت الکتروموتور ولتاژ به صورت چشمگیر و قابل توجه افت کند، نشان دهنده این موضوع است که مشکل در اتصالات برقی میباشد. تمام رلهها، اتصالات و فیوزها را چک کنید.
· از این که تمام فازها برق دارند مطمئن شوید.
در صورتی جریان مصرفی الکتروموتور نرمال بود ولی همچنین کمپرسور در حالت زیر بار تریپ میکند، رله اضافه بار را با یک رله جدید عوض کنید (معمولا با افزایش عمر این رلهها، حساسیت آنها افزایش مییابد)
سوال: کمپرسور در حالتی که زیر بار قرار دارد دارای صدای زیاد است!
پاسخ: این اتفاق معمولا به دلیل سفت نبودن و شل شدن تسمه رخ میدهد. با تعویض تسمه یا تنظیم پیچ سیستم تسمه سفت کن کمپرسور این مساله مرتفع میشود.
سوال: تسمه کمپرسور به سرعت پوسیده یا پاره میشود.
پاسخ:پوسیدگی تسمه معمولا به دلیل عدم هم راستا بودن فولی هواساز و الکتروموتور رخ میدهد. البته شل بودن و یا کیفیت نامناسب تسمه نیز در این اتفاق تاثیرگذار است.
نکات مهم در هنگام حمل کمپرسور:
کمپرسور باید در حالت عمودی حمل شود و از هر گونه برخورد با جسم دیگری باید اجتناب نمود تا موجب بروز صدمه نشود. کمپرسور اسکرو را نباید بر روی درب و تاج سطح فوقانی روی زمین کشید یا هل داد. ضمنا برای آویزان کردن یا معلق نگه داشتن آنها (مانند بلند کردن با جرثقیل) میبایست از تسمههای کافی و مناسب استفاده کرد.
نکات مهم پیش و پس از نصب کمپرسور:
· کمپرسور را از آفتاب یا هر وسیلهای که درجه حرارت محیط را افزایش میدهد، دور نگه دارید.
· نصب هواکش و تهویه در اطراف کمپرسور توصیه میشود. هوای ورودی به داخل کمپرسور باید پاکیزه و عاری از ذرات غبار و پلیسه و مواد شیمیایی آلاینده باشد.
· کمپرسور باید در یک سطح صاف و تراز نصب گردد.
· کمپرسور میبایست به گونهای نصب گردد که حداقل از هر طرف یک متر فضا آزاد در اختیار داشته باشد.
· هر روز آبی را که داخل مخزن جمع میشود را تخلیه نمایید.
· سطح روغن را بازرسی نمایید.
· در صورتی که کمپرسور بیش از یک ماه بلا استفاده مانده است، نیم لیتر روغن از محل شیر تخلیه به درون هواساز کمپرسور بیافزایید. برای این کار ابتدا فیلتر هوا را خارج نمایید و از شکاف زیر فیلتر هوا نیم لیتر روغن به داخل آن بریزید.
نکات مهم در هنگام اتصال کمپرسور به منبع اصلی برق
· کمپرسور باید جداگانه ارت زمین شود.
· دقت کنید سیمها و کابلهای اصلی منبع برق آزادانه و بدون نظم روی زمین رها نشوند. حتما آنها را به جایی بسته و مرتب کنید تا باعث سانحه نشوند.
· حتما دقت کنید تمامیاتصالات کابلها استاندارد باشد.
· اطمینان حاصل کنید که فیوز و سیم برق سر راه کمپرسور در اندازه صحیح بکار رود.
· ولتاژ برق کمپرسور باید ۳۸۰ ولت باشد.
نحوه استارت کمپرسور برای اولین بار
دقت نمایید که دربها و کاور کمپرسور بسته باشد به هیچ عنوان با درب باز کار نکنید زیرا علاوه بر اینکه سبب ورود ذرات آلاینده به درون کمپرسور میشود؛ سیستم گردش هوای خنک را درون کابین کمپرسور مختل میکند و پس از چند دقیقه کار، کمپرسور آلارم نشان داده و از کار میایستد. پس از متصل نمودن سه رشته کابل برق سه فاز به کلید مینیاتوری، درب تابلوPLC کمپرسور را ببندید. دکمه استارت را فشار دهید. اگر جهش چرخش و دور الکتروموتور صحیح باشد، کمپرسور روشن شده و شروع به فشرده سازی هوا مینماید. در غیر اینصورت خطایRotation Fault روی نمایش گر ظاهر میشود. در این حالت میبایست جای دو فاز (دو رشته اصلی برق) را با یکدیگر عوض کنید. سپس مجددا دکمه استارت را فشار دهید.
نحوه تعویض روغن کمپرسور، فیلترها و تسمه
· تسمه کمپرسور پس از هر ۳۰۰۰ ساعت کارکرد کمپرسور باید تعویض شود. تسمه باید به اندازهای سفت شود که وقتی از وسط تسمه با انگشت فشار وارد میشود بیشتر از ۱ سانتیمتر جای بازی نداشته باشد.
· روغن کمپرسور پس از هر ۳۰۰۰ ساعت کارکرد کمپرسور باید تعویض شود.
· توجه داشته باشید اندازه روغن در تانک مربوطه نصف شیشه روغن نما باشد.
· فیلتر UCC (تصفیه کننده روغن هواساز ) هر ۱۵۰۰ ساعت تعویض شود.
· فیلتر هوا کش ( تصفیه کننده هوای ورودی ) هر ۳۰۰ ساعت تعویض شود.
· فیلتر سپراتور ( جداکننده روغن از هوای خروجی ) هر ۲۰۰۰ ساعت تعویض شود.
حجم روغن مورد نیاز کمپرسورها در جدول زیر توضیح داده شده است
سایز کمپرسور
مقدار روغن مورد نیاز
کمپرسور hp15
6 لیتر
کمپرسور hp20
6 لیتر
کمپرسور hp30
6 لیتر
کمپرسور hp40
12 لیتر
کمپرسور hp50
12 لیتر
کمپرسور hp60
14 لیتر
کمپرسور hp70
18 لیتر
کمپرسور hp80
18 لیتر
نکات مهم در انتخاب کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو قادر به تامین هوای فشرده مورد نیاز کارخانهها به صورت ۲۴ساعته و در طول ۷ روز هفته میباشد. پیش از اقدام به خرید کمپرسور، ابتدا باید چند سوال برای شما پاسخ داده شود.
· در چه شرایطی خرید کمپرسور اسکرو توصیه میشود و در چه شرایطی بهتر است به جای کمپرسور اسکرو، کمپرسور پیستونی تهیه شود؟
· کمپرسور با چه سایزی برای شما مناسب است؟
· چگونه در خرید کمپرسور اسکرو پول خود را پس انداز کنیم؟
· اشتباهات رایج در هنگام خرید کمپرسور کدام است؟
سوال: در چه شرایطی خرید کمپرسور اسکرو مناسب است؟
پاسخ:
· کارخانههای متوسط و بزرگ
· دستگاهها و سیستمهایی که به هوای فشرده به صورت مداوم و پیوسته نیاز دارند.
بااین حال در طول این سالها با بسیاری از شرکتها مواجه شدهایم که کمپرسور اسکرو خریداری کرده اند در حالیکه کمپرسور پستونی بهتر جوابگوی آنها بوده است.اگر یکی از شرایط زیر برای شما صدق میکند، کمپرسور اسکرو گرینه خوبی برای شما نیست!!
· اگر به هوای فشرده به صورت مداوم نیاز ندارید
· اگر کمپرسور را برای تامین باد ابزارهای بادی در کارگاهها میخواهید بخرید.
سوال: چگونه حجم و فشار مناسب را برای کمپرسور اسکرو مشخص میشود؟
پاسخ:
این مساله بسیار مهم است که کمپرسور که خریداری میکنید بتواند به خوبی حجم و فشار مورد نیاز سیستم در خصوص هوای فشرده را تامین کند. متاسفانه در بسیاری از موارد افراد دقیقا نمیدانند چه کمپرسور برای انها مناسب است واین امر منجر به خرید یک کمپرسور بسیار بزرگ یا بسیار کوچک تر از نیاز آنها میشود.وقتی شما میخواهید یک کمپرسور هوای اسکرو خریداری کنید، معمولا به دلیل یکی از موارد زیر است:
· این دستگاه اولین کمپرسور شما است.
· شما یک کمپرسور پستونی دارید ولی جوابگوی نیاز شما نیست.
· این دستگاه جایگرینی برای کمپرسور اسکرو قدیمیو مستهلک است.
· شما در حال حاضر یک کمپرسور اسکرو دارید ولی به هوای بیشتری نیاز دارید.
در ادامه توضیحات لازم برای هر یک از موارد فوق را خدمت شما تقدیم میکنیم
سوال: آیا این دستگاه اولین کمپرسور شما است؟
درباره این سایت